دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 12:57 بعد از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 2481
نویسنده پیام
mahboube آفلاین


ارسال‌ها : 8
عضویت: 13 /8 /1392
محل زندگی: ARAN & BIDGOL
تشکرها : 1
تشکر شده : 5
دیالیز چیست
دالیز چیست؟
کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند. دیالیز با انجام عملکردهای کلیه های از کار افتاده، به بدن کمک می کند. کلیه ها نقش های مختلفی در بدن دارند. یکی از وظائف مهم و اصلی کلیه ها، تنظیم توازن آب بدن است. آنها اینکار را با تنظیم مقدار ادرار که به طور روزانه از بدن خارج می شود، انجام می دهند. در روزهای گرم، بدن بیشتر عرق می کند. درنتیجه، آب کمتری باید از توازن مناسب در بدن، خروج ادرار باید بیشتر باشد. این وظیفه کلیه هاست که کار تنظیم مایعات بدن را توسط خروج ادرار انجام دهند. یکی دیگر از وظائف اصلی کلیه ها خارج کردن مواد زائدی است که بدن در طول روز تولید می کند. در عملکردهای مختلف بدن، سلول ها انرژی مصرف می کنند. عملکرد سلول ها مواد زائدی تولید می کندکه باید از بدن بیرون روند. وقتی این مواد زائد به اندازه کافی از بدن دفع نشوند، در بدن جمع می شوند. بالا رفتن میزان این مواد زائد در بدن، آزوتمیا نام دارد که با آزمایش خون سنجیده می شود. وقتی مواد زائد در بدن جمع می شوند، حال بدی در بدن ایجاد می شود که اورمی یا اوره خونی نامیده میشود.انواع دیالیز دیالیز دو نوع اصلی دارد: "همو دیالیز"و"دیالیز پریتونیل". در همودیالیز برای خارج کردن مواد زائد و آب اضافی از بدن از یک نوع فیلتر خاص استفاده می کنند. در دیالیز پریتونیل ازمایعی که با یک لوله پلاستیکی در حفره شکم بیمار قرار داده می شود، مواد زائد و آب اضافی از بدن خارج می شود. در همودیالیز، خون بدن بیمار از یک فیلتر دردستگاه دیالیز که غشای دیالیز نامیده می شود عبور می کند. در این عملیات، یک لوله پلاستیکی خاص بین یک سرخرگ و سیاهرگ در دست یا پا قرار داده می شود. گاهی اوقات، یک ارتباط مستقیم بین سرخرگ و سیاهرگ در دست برقرار می شود. این عملیات Cimino Fistula نامیده می شود. سوزن ها بین این پیوند قرار داده شده و خون زا طریق دستگاه فیلتر به داخل دستگاه دیالیز و دوباره به داخل بدن بیماررانده می شود. در دستگاه دیالیز، محلولی در آن طرف فیلتر مواد زائد را از بدن بیماردریافت می کند. در دیالیز پریتونیل از بافت های داخل شکم خود بیمار بعنوان فیلتر استفاده می شود. روده ها داخل حفره شکم، در فضای بین دیواره شکم و مهره های پشت قرار دارند. یک لوله پلاستیکی که بول دیالیز نامیده می شود، از طریق دیواره شکم، داخل حفره شکم قرار داده می شود. سپس یک مایع خاص را وارد حفره شکم کرده که روده ها را شستشو می دهد. دیواره روده بعنوان یک فیلتر بین این مایع و جریان خون عمل می کنند. با استفاده از انواع مختلف محلول ها، مواد زائد و آب اضافی را می توان با این عملیات از بدن بیمار خارج کرد.

دستگاه دیالیز چیست؟
دستگاهي است كه عمل جداسازي مواد سمي مانند اوره و آمونياك از خون را انجام مي دهد.از اين دستگاه بعنوان جانشيني براي كليه در صورت نارسايي يا ازكار افتادن آنها استفاده مي شود.در ابتدا ماده هپارين بوسيله پمپي به خون اضافه مي شود تا خون رقيق شود.مخلوط اين دو وارد دياليز شده و از طريق غشايي نيمه تراوا درمجاورت مايع دياليز يا دياليزيت قرار مي گيرد.تركيبات موجود در دياليزيت شامل يونهاي سديم و پتاسيم و گلوكز مي باشد.مواد سمي خون از غشاء نيمه تراوا عبور كرده و وارد محفظه تبادلي دياليزيت مي شود.مايع دياليز ازماده غليظ دياليز يت تهيه مي شود و بوسيله دو پمپ قابل تنظيم در محفظه اختلاط پديد مي آيد.
هادر شكل هاي مختلف ساخته مي شوند و شامل سه خانواده كلي زير مي شود:
دياليز كننده مارپيچي:لوله اي است داراي ديواره نيمه تراوا كه خون به داخل آن رانده شده ومايع دياليز در اطراف لوله كه بشكل مارپيچ مي باشد جريان دارد.
دياليز كننده سطوح متوازي:شامل صفحات موازي نازك كه درون آنها خون و خارج آنها مايع دياليز جريان دارد مي باشد.
ج:كليه فيبر تو خالي:شامل ده تا پانزده هزار فيبر تو خالي با قطر 02 ميليمتر و طول 150 ميليمتر كه كنار هم قرار گرفته اند.خون درون آنها و مايع دياليز در اطراف آنها جريان دارد.با توجه به حساسيت خاص دستگاه دياليز سيستمهاي ايمني واخطارهاي متعدد در قسمتهاي مختلف دستگاه نصب شده است.اين سيستمها در مواقعي نظير ورود هوا به مسير جريان خون يا پاره شدن غشاءحائل در دياليز پمپ خون را خاموش كرده و عمل دياليز پس از رفع مشكل بوسيله تكنسين مربوطه ميسر خواهد شد.
طریقه دیالیز از بیمار و فواید و مزرات آنها:
از چند طریق میتوان دیالیز کرد که نیاز به جراحی های سرپایی برای قرار دادن دستگاه در بدنه بیمار استکاتتر یا شنت که به مدت ۴ هفته بعدازآن عفونت میکند
۲ـپرمیکت که نوعی کاتتر است و باز شامل لوله ای بزرگ میشود که به دو قسمت وریدی و شریان میرسد در بالای سینه بیمارو تمام لوله درون سینه بیمار میانگین پرمیکت ۶ ماه تا دوسال
۳ـ فیستول:که درون دست بیمار .بهترین دست دست چپ است به دلیل نزدیکی به قلب که فیستول از گره زدن رگهای وریدی و شریانی به دست می آید برای سهولت و اسانی خونگیری از بیمار که یک حوضچه تشکیل میشود که از فیستول مستقیمخونگیری میشود یک رگ جدا شریان و رگ جدا ورید که فاصله آنها از هم۳ سانت است که توسط سوزنهای گرفته میشود که اندازه انها مانند رگهای بدن و با با سوزنهای عادی تفاوت دارد و (در عجیبی لحظه ورود به رگ ایجاد میکند) و بهترین کار بعداز هر دیالیز شب با اب و صابون شسته شود و با پماد ویتامین آ+د روی ان ما لش داده شودکلیه ۳۳۰ کار انجام میدهد و و سموم بدن را از طریق ادرار دفع میکندو فشار و میزان غلظت خون را تنظیم میکندوقتی کلیه از کار میافتد معمولا کراتیین که سم بدن است بالا میرود و اوره وفسفر و پتاسیم و در بیماران دیابتی عامل قند خون است و چند علت از کار افتادن کلیه ها :کیست ـقند خون ـداروهای نیروزا مخصوصااستروئیدها ـفشار خون بالا ـو عوامل ارثی رژیم بیماران دیالیزی با افراد عادی فرق میکنداول از همه مصرف مایعات چون باعث تنگی نفس میشود باید خیلی کم کرد.

مواد غذای غیر مجاز :
۱ـمواد دارای سدیم بالا باید محدود شوند:
*کالباس ـ سوسیس ـ خیار شورـزیتون ـکنسرو ها ـماهی دودی چیپس ـ و نمک
۲ـمواد حاوی پتاسیم بالا باید محدود شوند:
*سبزیها: نخود ـ اسفناج ـ کدو حلوایی ـ کلم بروکلی ـسیب زمینی ـگوجه فرنگی خام یا پخته یک عدد در روز مجاز است
*میوه ها: موز ـ خرما ـ انجیر ـ زدر دا لو ـ الو ـکیوی ـ طالبی ـ پرتغال
۳ـغذا های حاوی فسفر بالا باید محدود شوند:
*شیر و ماست در کل روزی یک لیوان مصرف نشود .پنیر روزی ۳۰ گرم
انواع گوشت و حبو بات و دانه های روغنی .ـآهن موجود در غذا بخوبی جذب نمیشود ممکن است نیاز به مکمل آهن باشد وبرای همین آهن و داروهای حاوی پایین اورنده فسفر نباید با هم مصرف شودغذا های ادویه دار و بو دار مضر است و در صورت تهوع بهتر است غذا سرد میل شود تا معده زودتر تخلیه شود

داروهای مورده استفاده بیماران دیالیزی:
۱ـفولیک اسید برا جذب اهن
۲ـکلسیماکس برا جذب کلسیم و برا دفع فسفر بین غذا مصرف شود
۳ـ کلسیتریول پایین اورنده چربی
۴ـویتامین ب۶ برا جلوگیری از تهوع
۵ـ در صورت فشار خون بالا در بیمار املودوپین
۶ـآم او ـفلودروکورتیزون ـآینوکس برا پایین اوردنه پتاسیم که باعثه تنگی نفس میشود.
۷ـشربت آلمینیوم هیدروکساید بعد از غذا برا دفع فسفر وشربت هیدروکسیزین ۸ـبعده هر دیالیز امپوله ایدوپیوتیت یا اپرکس برا خون سازی که باید به لاین وریدی توسط تکنسین دیالیز انجام شود.
عوارض حين دياليز :

  • عوارض حين دياليز بر حسب شيوع آن عبارت است از :

  • هيپو تانسيون 20%تا30%

  • سردرد: 5%

  • تهوع 5% تا 15%

  • درد پشت : 5%

  • درد قفسه سينه 2%تا5%

  • خارش 5%

  • تب و لرز 1%

  • كرامپ5%تا 20%





شنبه 18 آبان 1392 - 09:16
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mahboube به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: fpk &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :