دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 12:08 بعد از ظهر

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 717
نویسنده پیام
mahboube آفلاین


ارسال‌ها : 8
عضویت: 13 /8 /1392
محل زندگی: ARAN & BIDGOL
تشکرها : 1
تشکر شده : 5
آلودگی هوا و بهداشت مسکن و روستا
آلودگی هوا
مقدمه
اززمان برپایی آتش،آلودگی هوا با انسان بوده است ولی در دوران­های مختلف به جنبه­های متفاوتی ازآلودگی اهمیت داده شده است.
در مقیاس کوچک آلودگی ­های محلی که اثراتی از مزاحمت­های ساده تا بیماری­های خطرناک ودیرعلاج را باعث می­شوند مورد توجه می­باشند ودر حد جهانی مسالی مثل تخریب لایه اوزن، باران های اسیدی و گرمایش زمین مورد توجه وبحث است.
منشاء آلودگی ­های هوا در اوایل انقلاب صنعتی عمدتاً صنایع و سوخت زغال سنگ بوده است و قرن 20و21، مـﺴﺌولیت آلودگی هوا در شهرها با حمل ونقل درون شهری می باشد.
سوخت­های فسیلی در حمل ونقل،صنعت،از یک طرف و فرآیندهای صنعتی با مصرف مواد خام و محصولات تولیدی از طرف دیگر از عوامل عمده آلودگی­های دست ساز می­باشند.
اصطلاح «آلودگی هوا» هنگامی کاربرد دارد دارد که تراکم مواد خارجی در هوای آزاد،آن اندازه زیاد شود که برای انسان یا محیط زیست او زیان­آور باشد. آلودگی هوا یک تهدید فزاینده در سراسر جهان است.
مواد آلوده کننده عبارت است از مواد جامد ، مایع، گازی و یا آمیخته ای از آن­ها که در هوای آزاد پخش می­گردد و باعث آلودگی هوا می­شود.
منابع آلودگی هوا
در یک تقسیم بندی کلی،آلوده کننده های هوا با توجه به منبع تولید وانتشار،در دو دسته طبیعی و مصنوعی تعریف میشوند.
منابع طبیعی:

  1. طوفان ها و گرد وغبار :مقادیر زیادی مواد معلق را به فضا می فرستند. باعث آلودگی هوا و انتقال میکروب ها می شوند.

  2. فعالیت آتشفشانی :آتشفشان ها هنگام فعالیت متان ،اسید سولفیدریک و...به فضا می فرستند ودر ایجاد باران های اسید ی نقش دارند.

  3. دود و خاکستر آتش سوزی جنگلی :هنگام آتش سوزی جنگل به دلایل مختلف آلاینده هایی مثل منواکسید کربن،دود،خاکستر و.. به هوا منتشر می شود.

  4. شهاب های آسمانی:شهاب ها گاز و مواد متنوعی را ازخود در فضا به جا می گذارند.

  5. چشمه های آب گرم معدنی :با ایجاد گازهای سولفوره سبب آلودگی هوا می شوند.

  6. منابع گیاهی وحیوانی: گرده های گل و گازهای ناشی از فساد مواد باعث آلودگی هوا می شوند.


  7. منابع مصنوعی :
    1-فرآیند­های صنعتی : صنایع شیمیایی، ذوب فلزات،پالایشگاه­های نفت،کارخانه­های سازنده کود شیمیایی و...
    2-احتراق : احتراق خانگی و صنعتی مواد سوختی مانند؛ زغال ،نفت ودیگر سوخت­ها یک منبع دیگر برای ایجاد دود ،گرد وغبار و دی اکسید گوگرد است.
    3-وسایل نقلیه­ی موتوری : وسایل موتوری،اتومبیل سواری،کامیون­ها،راه آهن،هواپیما و...در آلودگی هوا سهیم هستند،زیرا از خود هیدروکربن­ها،منواکسیدکربن، سرب،اکسیدهای ازت ومواد غباری به بیرون می­فرستند.
    4-منابع متفرقه : سوزاندن زباله، فعالیت­های کشاورزی، باد دادن غلات، مبارزه با آفت­ها وبرنامه انرژی هسته­ای هم در آلودگی هوا سهیم هستند.
    تقسیم بندی آلاینده­های هوا
    آلاینده های هوا را به چند طریق تقسیم­ بندی کرده­اند ازجمله­:
    -­­ تقسیم ­بندی از نظر منشاء
    - تقسیم­ بندی از نظراثرات فیزیولوژیکی
    از نظر منشاء

  8. آلاینده های اولیه : آن­هایی هستند که به همان شکل و ترکیبی که از منبع تولید خارج شده­اند در هوا وجود دارند؛مانند SO2، CO،HC

  9. آلاینده­های ثانویه : معمولا از ترکیب آلاینده­های اولیه تحت تأثیر اشعه خورشید تولید می­شوند؛مانند اسماگ فوتوشیمیایی ،اوزن ، قسمت عمده NO2


  10. از نظراثرات فیزیولوژیکی
    به 5گروه تقسیم می­شوند:

    1. خفه کننده­ها: شامل خفه کننده­های ساده مانندCO2 ،متان وسایر گازهای خنثی که با رقیق کردن اکسیژن محیط باعث خفگی می­شوند.خفه کننده­های ترکیبی که به علت ترکیب با آنزیم­ها و ارگان­های بدن ایجاد خفگی می­کنند مانندCO .

    2. تحریک کننده­ها : شامل تحریک کننده­های مجاری فوقانی تنفسی مانند SO2 ومجاری تحتانی تنفسی مانند NO2.

    3. سموم سیستمیک : با حمله به ارگان­ها باعث بیمای عضوی از بدن می­گردند مانند ترکیبات جیوه،سرب،هیدروکربن­­های آروماتیک.

    4. ترکیبات مخدر وبی­هوش کننده : روی اعصاب اثر می­گذارندمانند هیدروکربن­های آلیفاتیک کلره.

    5. مواد سرطان­زا: بنزاپیرن،بنزن هیدروکربن­های عطری چند هسته­ای.


    6. تراکم آلاینده ها در هوا به شرایط آب وهوایی بستگی دارد.دربین عوامل آب وهوایی باد و گرما در پراکندن آلاینده­های هوا نقش بزرگتر دارند.
      پدیده های مرتبط با آلودگی
      [list=lower-roman]
    7. وارونگی دما:محبوس شدن هوای سرد توسط لایه ای از هوای گرم و ایجاد پوشش غیر قابل صعود را وارونگی دما گویند.این پدیده به خودی خود خطری را متوجه زمین و سلامت موجودات زنده نمی سازد،اما ترکیب آلاینده­ های موجود با یکدیگر و پیدایش آلاینده های ثانویه،بروز فاجعه های زیست محیطی را در شهر ها فراهم می کند.


    8. وارونگی هوا(Inversion) از دیدگاه آلودگی هوا بسیار خطرناک است.
      [list=lower-roman]
    9. مه دود فتوشیمیایی:مه دود فتوشیمیایی شامل چندین آلوده کننده است که اکسیدان های فتو شیمیایی نامیده می شود مانند: پراکسی استیل نیترات و ازون. اکسیدان های فتو شیمیایی اغلب به عنوان آلوده کننده های ثانویه شناخته شده اند.


    10. شرایط ایجاد مه دود فتوشیمیایی در شهرها:

      1. ترافیک سنگین شهری و انتشار NO و ...

      2. هوای گرم و نور خورشید کافی،که باعث بالا رفتن واکنش های شیمیایی می شود.

      3. جابجایی بسیار کم توده های هوا(جلوگیری از رقیق شدن واکنش دهنده ها)


      4. [list=lower-roman]
      5. اثر گلخانه­ای:تمام اشعه های منتشر شده از سطح و جو زمین،مستقیما به فضا باز نمی گردد و در فاصله کوتاهی پس از جذب آن به وسیله مولکول های معلق در هوا مانند CO2 به صورت کاتوره ای منتشر و مجدداً به سطح زمین هدایت و از نو جذب شده،باعث گرم شدن بیشتر سطح زمین و هوا می شود.پدیده ای که دانشمندان محیط زیست را نگران می کند،اثر گلخانه ای طبیعی نیست،بلکه پدیده ای به نام اثر گلخانه ای افزوده می باشد که با افزایش غلظت گاز های کم مقدار در هوا سبب می شود مقدار بیشتری از انرژی گرمایی مادون قرمز منتشره،مجدداً به سمت زمین هدایت شود و از این راه میانگین دمای سطح زمین افزایش پیدا می کند.


      6. گاز های گلخانه ای:آب ،CO2 ، متان و ...
        [list=lower-roman]
      7. باران اسیدی:یکی از آثار ونتایج آلودگی هوا باران اسیدی است.بارن اسیدی به نزولات جوی که قدرت اسیدی آن به طور قابل توجهی بیش از باران طبیعی باشد،اطلاق میشود.


      8. پیامدهای باران اسیدی: باران اسیدی باعث از بین رفتن بناها و آثار تاریخی به خصوص در ساختمان هایی که از سنگ مرمر یا آهک ساخته شده باشند،می شود.باران اسیدی میزان حاصلخیزی خاک را نیز کاهش داده و مواد سمی را وارد خاک ها می کند.همچنین موجب نابودی درختان و کاهش مقاومت آن ها در برابر سرما می شود.
        [list=lower-roman]
      9. لایه ازون:ازون از گازهای طبیعی جو است. این گاز طی یک سری واکنش فتو شیمیایی در هوا تولید می گردد،که ازون تروپوسفری نامیده می شود و یک آلاینده ثانویه است.ازعوامل طبیعی تولید ازون می توان ایجاد آن بر اثر تخلیه الکتریکی ویا تولید بر اثر تشعشعات خورشیدی(اشعه ماورای بنفش) را نام برد.لایه ازون نقش مهمی در محافظت جانداران از اثرات مرگبار ماورای بنفش خورشید دارد. تخریب لایه ازون یک مشکل جهانی آلودگی هوا می باشد.


      10. اثرات جهانی آلودگی هوا

        1. گرمایش زمین

        2. تخریب لایه ازون

        3. باران­های اسیدی


        4. اثرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان
          [list=upper-roman]
        5. اثرهای فوری : بررسی­های همه­گیر شناختی نشان داده که بیش­تر اوقات افزایش ناگهانی آلودگی هوا با افزایش فوری میزان ابتلا ومیرایی ارتباط داشته است.نشانه های بیماری از نوع تنفسی هستند.


        6. در هر شبانه روز به طور متوسط حدود 16 کیلو گرم هوا وارد ریه می­شود.
          [list=upper-roman]
        7. اثرهای دیررس : درحال حاضر بیماریهایی که احتمالا علت آن­هاآلودگی هواست شامل برونشیت مزمن و سرطان اولیه­ی ریه است.


        8. نکته :آلودگی هوا در ایجاد سردرد،رخوت،کاهش میدان دید،تشدید بیماری­های قلبی عروقی،افزایش حساسیت بدن به عفونت­های باکتریایی وناراحتی­های پوستی دخالت دارد.
          اثرات دیگرآلودگی هوا

          1. اثر بر گیاهان و جانوران : گیاهان به دی­اکسید گوگرد،ترکیبات فلوور،اسماگ یا مه­ دود و... بسیار حساس هستند. لکه­ دار شدن و سوختن برگ درختان ،ازبین رفتن دانه­ی غلات وتـأخیر رشد گیاهان به علت آلودگی هوا مشاهده شده است.

          2. ور برای جانوران بسیار سمی است.

          3. جنبه­های اقتصادی آلودگی هوا : زیان­های اقتصادی آلودگی هوا به علل زیر است:


          4. نقص سلامتی انسانی گیاهی وجانوری،خوردگی فلزات ومواد ساختمانی،هزینه­های پاک کردن وترمیم،بوهای نامطبوع،هزینه­های پژوهش وهزینه­های مربوط به درپیش گرفتن اقدامات فنی برای مبارزه باآلودگی هوا وسازمان­های اجرایی آن.
            پیشگیری از آلودگی هوا ومبارزه با آن
            مبارزه با آلودگی هوا یک دشواری مهندسی است.سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای پیشگیری از آلودگی هوا و مبارزه با آن روش­های زیر را توصیه کرده است :

            1. محدود کردن : یعنی جلوگیری از رها شدن مواد سمی در هوای اطراف.محدود کردن آلودگی را با روش­های مهندسی مانند محصور کردن، تهویه و پاک کردن هوا می­توان انجام داد.

            2. جانشین سازی : یعنی به جای فرآیندهایِ فنیِ مولدِ آلودگی هوا فرآیندهای تازه­ای جانشین شود که آلودگی هوا ایجاد ننمایند مثلا افزایش استفاده از برق و گاز طبیعی به جای زغال سنگ

            3. رقیق کردن : کاری معتبر است که برای پاک کنندگی محیط انجام می­گیرد مانند احداث کمربند سبز

            4. وضع قوانین : بسیاری از کشورها از وضع قوانین برای مبارزه با آلودگی هوا استفاده می­کنند.

            5. اقدام بین المللی : برای مقابله با آلودگی هوا در مقیاس بین المللی سه مرکز منطقه­ای (درمسکو،ناگپورهندوتوکیو)و بیست آزمایشگاه در بخش­های مختلف جهان و دو مرکز بین المللی(درلندن و واشنگتن) توسط WHO احداث شده است. هرگاه ودر هرجا لازم شود این مراکز درباره­ی آلودگی هوا اعلام خطر خواهند کرد.


            6. اقدامات فردی جهت پیشگیری از آلودگی هوا
              [list=circle]
            7. پرهیز از گاز دادن خودرو هنگام خاموش کردن آن

            8. خاموش کردن وسایل نقلیه عمومی در توقفگاه های عمومی

            9. استفاده بیشتر از گلدان و گیاهان زینتی در منازل

            10. محدودیت استفاده از تردد خودرو های شخصی در خیابان ها

            11. تبدیل سوخت بنزین به گاز طبیعی ویا استفاده از بنزین بدون سرب

            12. معاینه فنی خودرو ها هر سه ماه یکبار


            13. دانستنی هایی در مورد هوا

            14. آلودگی هوا 11 برابر آلودگی آب و 16 برابرآلودگی غذا برای انسان خطرناک است.

            15. بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی،5% از سرطان های ناشی از برونش ریه،2% از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و ریوی و 1% از مرگ های ناشی از عفونت ها تنفسی در جهان بر اثر آلودگی هواست.

            16. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا پس از مسمومیت ناشی از ورود فلزات سنگین به بدن(از طریق غذا) و نیز عوامل اجتماعی،سومین عامل مؤثر بر کاهش طول عمر انسان ها معرفی شده است.

            17. آلودگی هوا خطر سکته مغزی را دو برابر می کند.



            18. به منظور حفاظت و حراست از سلامتی و بهداشت انسان ،وجود قوانین مؤثر اجرایی،اندازگیری های تکنیکی،مراقبت و نظارت و کنترل آلودگیهوا ضرورت دارد.

              خبر هایی درباره ی آلودگی هوا
              - آیت‌الله امامی کاشانی: آلوده کردن هوا گناه کبیره است.
              ایشان رعایت نکردن مسائل مربوط به آلودگی هوا را مصداق ضرر زدن به مردم دانست. او در ادامه تاکید کرد: ضرر زدن به مسلمین حرام است. او می‌گوید: می‌بینیم که موتورها و ماشین‌ها بدون داشتن استاندارد لازم، مدام گاز می‌دهند، دود می‌کنند و فضا را آلوده می‌سازند و به همین خاطر چقدر مردم مریض می‌شوند یا به آن‌ها ضرر می‌رسد که بدون شک همه این‌ها ضرر محسوب می‌شود و حرام است. کسانی که وسائط ‌نقلیه ‌شان خوب است ولی تک ‌سرنشین حرکت می‌کنند و از وسائل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کنند نیز فضا را به شکل دیگری خراب می‌کنند و این‌ها هم مصداق گناه است.
              - دوچرخه­ای­ترین شهرهای دنیا !!
              باشگاه خبرنگاران : شهرهایی پیدا می‌شوند که استفاده از دوچرخه را به عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی هوا مطرح کرده‌اند. اجرای این طرح در بسیاری ازشهرهای مهم جهان با استقبال چشمگیر مردم روبه‌رو شده است ازجمله: پاریس ، لندن ، آمستردام ، نیویورک
              -زندگی مردم 24 استان ایران در خطر است !!
              متهم اصلی گردو غبارهای پراکنده شده در ایران عراق است و بعد از آن ترکیه قرار دارد و پس از این دو کشور هم سهمی در غبارآلود کردن فضای منطقه به اردن و سوریه داده می‌شود.
              « سال گذشته اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی شد ».
              -سرطان در تهران بيداد مي‌كند.مجازات اعدام برای آلوده کردن هوا !! -وقوع پدیده وارونگی و مه دود در شهرهای شمالی چین، خشم عمومی مردم را برانگیخت و دولت را بر آن داشت تا قوانین سفت و سختی را برای مقابله با عاملان آلودگی هوا وضع کند که این قوانین در برخی موارد حتی مجازات اعدام را نیز دربر می‌گیرد.
              -تجمع مردمی در اعتراض به آلودگی هوا در اراک !-ایران سومین کشور جهان از نظر آلودگی هوابراساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را دارد و همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می‌کند. -سالانه 5 هزار نفر در کلان‌شهرها جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند
              نائب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با بیان اینکه سالانه حدود 5هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: باید تلاش کنیم که طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا هرچه سریعتر به صحن علنی مجلس راه یابد.
              کیفیت هوا در داخل ساختماناز آنجایی که اکثرمردم بخش عمده ای از زندگی خود را در داخل ساختمان ها سپری می کنند بررسی کیفیت هوای درون ساختمان نیز اهمیت پیدا می کند و زمانی به اهمیت فوق العاده آن پی می بریم که متوجه می شویم در اکثر موقع کیفیت هوای درون ساختمان بدتر از هوای بیرون است. برخی از آلاینده های هوای درون ساختمان همان ترکیباتی هستند که در هوای محیط باز وجود دارند برای مثال عمل احتراق در داخل ساختمان ها به منظور پخت غذا،گرمایش و امور بهداشتی مقادیر زیادی منواکسید کربن و اکسیدهای ازت را در فضای درونی ساختمان آزاد می کند. علاوه براین در ساختمان های اداری دستگاه های فتوکپی با پراکنده کردن مقادیر قابل توجهی ازون در هوا در هرچه آلوده تر شدن آن کمک می کنند.مواد آلاینده دیگر مانند دود سیگار صدمات جدی بر سلامت افراد ساکن در ساختمان وارد می کند. بخاری و شومینه علاوه بر آلوده کردن هوای ساختمان با فرستادن دود خود از طریق دودکش به هوای آزاد باعث آلودگی آن نیز می شوند.

              مسکن(Housing)
              مقدمه
              مسکن نه تنها « ساختمان فیزیکی » به عنوان سرپناه است، بلکه پیرامون نزدیک و خدمات و تسهیلات جامعه را هم در برمی­گیرد. WHOاصطلاح « محل اقامت » را بهتر می­داندکه عبارت است از ساختمان فیزیکی که انسان به عنوان محیط زیست به کار می­گیرد و آن ساختمانی شامل همه­ی خدمات ضروری است که تسهیلات،تجهیزات واسباب­های مورد نیاز یا مطلوب برای سلامت بدنی،روانی و اجتماعی خانواده و فرد را دارا باشد.خلاصه آن­که محل اقامت بهداشتی آن است که « خانواده در آن رشد و تکامل یافته و از نظر جسمی، روانی واجتماعی برومند شود ». پیرامون نزدیک ساختمان محل سکونت بیش­تر اوقات به عنوان محله یا ریز- ناحیه نامیده می­شود.
              واژه­ی « اقامتگاه انسان » عبارت است از جاهایی که گروهی از مردم درآن اقامت کرده واهداف اصلی زندگی خود را پیگیری می­کنند.حجم اقامتگاه از یک خانواده تا چندین میلیون نفر می­رسد.
              معیارهای مسکن بهداشتی
              یک کمیته­ی کارشناسی WHO معیارهای زیر را برای مسکن بهداشتی توصیه کرده است :

              1. مسکن بهداشتی حفاظت جسمی و سرپناه انسان را تـأمین می­کند.

              2. جای شایسته برای اعمال آشپزی، غذاخوری، شست­وشو ودفع راتأمین می­کند.

              3. طوری طرح­ریزی، ساختمان،نگاهداری وبه کار گرفته می­شود که از انتشار بیماری­های واگیر جلوگیری کند.

              4. حفاظت در برابر خطرهای مواجهه با سروصدا وآلودگی را تـأمین می­کند.

              5. بدون اشکالات ساختمانی نا­ﻣﻃﻤﺌﻦ برای بدن و بدون مواد سمی و خطرناک است.

              6. رشد و ارتقاء روابط اجتماعی را افزایش می­دهد و بازتاب اصول بوم­شناختی است و با این وسایل بهداشت روان را ارتقاء می­دهد.



              7. استاندارد های مسکن
                استانداردهای مسکن در کشورهای گوناگون و مناطق مختلف به خاطر وضع اقلیمی،رسوم اجتماعی وآداب و سنن آن­ها،تفاوت­های اساسی دارد. طبیعت در دسترس بودن مواد ساختمانی،قدرت تولید و اقتصادی هم در این گوناگونی سهیم است.
                کمیته­ی بهداشت محیط زیست چنین تعریف کرده است : « منظور از خانه­ی محل اقامت جایی است آپارتمانی یا مستغلاتی که برای زندگی خانواده طرح­ریزی شده» و استانداردهای زیر را به عنوان اصول قانون کشوری مسکن توصیه کرده است :

              8. محل ؛ باید محل خانه از پیرامون آن بالاتر باشد به طوری که هنگام باران سیل به آن داخل نشود، ودسترسی مستقل به خیابان یا فضای عبور کافی داشته باشد.

              9. عقب نشینی ؛ برای آن­که تهویه و نور ساختمان خوب باشد باید پیرامون ساختمان فضایی باز وجود داشته باشد.این کار را عقب نشینی ساختمان می­نامند.

              10. کف ها ؛ کف ساختمان باید محکم و دارای معیارهای زیر باشد : در مقابل آب نفوذ ناپذیر باشد،صاف و بدون ترک وشکاف باشد،در برابر رطوبت مقاوم باشد.

              11. دیوارها ؛ دیوارها باید: به اندازه کافی محکم باشند،نباید گرما را جذب یا دفع کنند،دربرابر تغییرات آب­وهوا مقاوم باشند، برای لانه گزینی موش­ها وجانوران موذی نامناسب باشند،یه آسانی خراب نشوند و هموار باشند.

              12. سقف ها ؛ بلندی سقف در جاهایی که تسهیلات تهویه مطبوع نداشته باشند نباید از ده پا کمتر باشد. باید ضریب انتقال گرمایی سقف کم باشد.

              13. اتاق ها ؛ شمار اتاق­های مسکونی نباید کمتر از دو باشد.

              14. مساحت کف­ ها ؛ حداقل m2 11 برای سکونت بیش از یک نفر، m2 9 برای سکونت یک شخص مجرد.بهترین مقدار m2 9 است .

              15. فضای لازم ؛ حداقل m2 14 هوا برای هر نفر فضای لازم داشته باشد.

              16. پنجره ها ؛ هر اتاق مسکونی باید حداقل دو پنجره داشته باشد که یکی از آن­ها بطور مستقیم به فضای آزاد باز شود.

              17. روشنایی ؛ ضریب روشنایی روز باید یک درصد بیش از نصف مساحت کف اتاق باشد.

              18. آشپزخانه ؛ هر خانه باید یک آشپزخانه جداگانه داشته باشد که در برابر گرد وغبار ودود محافظت شده، نور کافی و جای لازم برای نگاهداری غذا، سوخت و تدارکات داشته باشد، دارای آب لازم و ظرفشویی برای شستن ظرف­های آشپزخانه ومجهز به ترتیب لازم برای خروج آب شست­وشو باشد، کف آشپزخانه باید نفوذ ناپذیر باشد.

              19. مستراح ؛ یکی از ضروریات هر خانه یک مستراح بهداشتی است که منحصراً به ساکنین همان خانه تعلق داشته و به آسانی در دسترس باشد.

              20. جای آشغال و زباله ؛ باید قابل حمل و تخلیه­ی روزانه به روش بهداشتی باشد.

              21. شست­ وشو و استحمام ؛ باید خانه دارای تسهیلات لازم برای شست­وشو و استحکام باشد که منحصراًبه آن تعلق داشته ومورد استفاده خصوصی باشد.




              22. مسکن در روستا
                در روستاها استانداردهای مصوبپایین­تر از شهرها باشد.استانداردهای زیر برای مسکن در روستاها پیشنهاد شده است :

                1. باید حداقل دو اتاق مسکونی داشته باشد.

                2. می­توان یک محوطه­ی پهناور در جلوی ساختمان فراهم کرد.

                3. مساحت زیر بنا از یک سوم مساحت کل بیش­تر نشود.

                4. یک آشپزخانه جداگانه با یک ظرفشویی یا سکو برای شست­وشوی ظرف­های آشپزخانه داشته باشد.

                5. وسعت پنجره­ها حداقل 10 درصد مساحت کف اتاق باشد.

                6. یک چاه بهداشتی یا چاه لوله گذاری شده در فاصله­ی یک چهارم مایلی خانه­ها باشد.

                7. نگاهداری دام و حیوانات خانگی در خانه غیربهداشتی است و محل دام­ها حداقل 25پا دورتراز خانه­ها باشد.محل دام­ها باید از چهار سو باز باشد برای هر رأس دام محوطه­ای به مساحت8 پا ×4 پا کافی است.

                8. باید امکانات لازم برای دفع هرزآب، زباله وآشغال وجود داشته باشد.



                9. مسکن و بهداشت
                  مسکن بخشی از مجموعه­ی محیط زیست ا­نسان وتاحدزیادی مسـﺌول وضعیت سلامت رفاهی او است.
                  بدی مسکن و بیماری­ها

                  1. عفونت­های تنفسی؛ سرماخوردگی،سل،آنفولانزا،دیفتری،برونشیت،سرخک،سیاه سرفه و...

                  2. عفونت­های پوستی؛ گال،زردزخم،جذام وبیماری­های قارچی درماتوفیتی

                  3. آلودگی­های موش؛ طاعون

                  4. بندپایان؛ مگس معمولی، پشه­ها،کک وساس

                  5. حوادث ؛ بخش بزرگی از حوادث به علت نقص های خانه و محیط آن به وجود می­آید.

                  6. ابتلا به بیماری­ها ومیرایی؛ هرجا که وضعیت مسکن بد و زیر استاندارد است میزان ابتلا و میرایی زیاد است.

                  7. اثرهای روان شناختی؛ احساس تنهایی در کسانی که در طبقات بالای ساختمان­های بلند زندگی می­کنند.بیش­تر اوقات کسانی که در مناطق متراکم شهری زندگی می­کنند احساسی شبیه به تنهایی دارند.









                  8. منابع :
                    [list=lower-roman]
                  9. کتاب جامع بهداشت عمومی، جلد1، مؤلفین :دکتر حسین حاتمی،دکتر منصور غیاث الدین

                  10. درسنامه پزشکی پیشگیری و اجتماعی(کلیات خدمات بهداشتی)،جلد3، ترجمه:دکتر حسین شجاعی تهرانی،دکتر حسین ملک افضلی

                  11. اصول و کلیات خدمات بهداشتی، مؤلفین :دکتر محمد حسین باقیانی مقدم،دکتر محمد حسن احرام پوش

                  12. اصول بهداشت محیط ،تألیف:مهندس حسن امیر بیگی

                  13. آلودگی هوا و راهکارهای کاهش آن،احمد رضا لاهیجان زاده

                  14. آلودگی محیط زیست آب، خاک،هوا ، مؤلفین :مهندس مجید عرفان منش ،دکتر مجید افیونی



دوشنبه 13 آبان 1392 - 15:31
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mahboube به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: fpk &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :